Crédits image : Étienne-Jules Marey, « Mouvements de saut à la perche », c. 1890, Musée des beaux-arts de Houston (Texas), œuvre du domaine public disponible sur Wikimedia Commons.

Avec Hartmut Rosa, professeur à la Friedrich-Schiller-University de Jena (Iéna, Allemagne), auteur de l’ouvrage Accélération. Une critique sociale du temps (La Découverte, 2010).

Jeudi 23 février 2017, 17h à 19h

Institut des sciences de la communication
20 rue Berbier-du-Mets, Paris 13e
Métro 7 « Les Gobelins »

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Séminaire Histoire des sciences, histoire de l’innovation

Setting the World in Motion and Making it Available

Why Dynamic Modernity’s Mode of Dynamic Stabilization causes Alienation and Desynchronization

 
23 février 2017, 17h à 19h, ISCC

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Résumé

The lecture starts by identifying dynamic stabilization as a defining feature of modern societies. This term refers to the fact that such a society requires (material) growth, (technological) augmentation and high rates of (cultural) innovation in order to reproduce its structure and to preserve the socioeconomic and political status quo. This feature has two decisive social consequences : First it leads to a progressive logics of escalation in the realms of production, speed and social change, which can be grasped under the single concept of ‘social acceleration’. However, secondly, not all spheres of social life are equally ‘speedable’, or equally fit for dynamization. Hence, the problem of ‘de-synchronization’ moves to the forefront of contemporary society. Thus, I will argue, the four most pressing crises of the late-modern age are crises of ‘de-synchronization’ : 1) The ecological-crisis can be read as a crisis of de-synchronization between the speed of material turnover and economic production on the one hand and environmental reproduction on the other ; 2) The ongoing financial crisis since 2008 can be understood as a consequence of the de-synchronization between the turnover-rates of the financial markets and those in the ‘real economy’ of material production and consumption ; 3) The crisis of democracy signals a de-synchronization between the intrinsic speed of democratic will-formation and decision-making on the one hand and the speed of markets, of the media and of technological progress on the other ; 4) The ‘psycho-crisis’ which can be observed in the sharp increase in burnout and depression rates results from a possible de-synchronization between the ‘speedability’ of the human psyche and the speed of social change, as Alain Ehrenberg has it.

Hartmut Rosa est un représentant de la nouvelle Théorie Critique issue de ce qu’on appelle « l’École de Francfort ». Son ouvrage Accélération. Une critique sociale du temps [1] propose non seulement de relire l’histoire moderne à l’aune du concept d’accélération sociale, mais il encourage aussi le développement de recherches à portée critique qui auraient pour objet d’éviter que le projet de la modernité (le développement de l’autonomie) soit radicalement menacé par l’accélération. (Elodie Wahl, https://lectures.revues.org/990).


[1Hartmut Rosa, Accélération. Une critique sociale du temps, La Découverte, coll. « Théorie critique », 2010, 474 p. Site de l’éditeur